pdf[hy]57pix

«مشـق عكاسـي» و توانمنـد‌سازي «كودكـان در وضعيت دشـوار»   تجـربـه اول  
(آفرينش مفاهيم بنيادي سواد اجتماعي در كودكان مهاجر افغان)

 

چكيـــده
فرآيند توسعة ناقص و متناقض كنوني در سراسر جهان موجب شكل‌گيري گروه‌هايي از انسان‌ها بوده است كه با حاشيه‌اي شدن و رانده شدن از اجتماع, مرزهاي جهان امروز را ساخته‌اند. يگانه راه برون‌رفت از اين ساختار، اقدام براي دستيابي به شكل‌هايي از توسعة مشاركتي، به منزلة رويكرد بنيادين برنامه‌هاي توسعه‌اي است تا بتواند با اتكا به مشاركت مردم، راه‌هايي براي بازخواني، بازيابي، بازسازي شهر به مثابة ميدان حضور اجتماعي انسان‌ها بسازد؛ و با در نظر داشتن ابعاد سرماية اجتماعي، توانمندسازي انسان‌هاي در حاشيه، مي‌تواند تا گامي به سوي توسعـة پايـدار اجتماع‌محور بگشايد.

مشــق عكاســي، با اشاره‌اي كه به تمرين كردن و تلاش كردن‌ِ متكي بر تجارب حاصل از عمل عكاسانه دارد، و با پيوندي كه با امكانات ماهوي رسانة عكاسـي يافته است، عنواني است براي شكل اجراييِ مدلي توانمندساز، كه براي گسترش امكانات تجربه به واسطة عمل عكاسي, با اتكا به اميدها و دنياي تخيل كودكانه, برنامه‌ريزي شده است و مي‌خواهد تا با اعتباربخشي دوباره به شخصيت كودكان در وضعيت دشوار، انرژي‌هاي انساني را برانگيزاند و قدرت و ابتكار لازم براي برنامة بازسازي اجتماعي را فراهم آورد.

هدف اصلي اين پژوهش مداخله در شرايط «كودكان در وضعيت دشوار» و سپس ارزيابي اين مداخله بوده و در پي پاسخ‌گويي به اين پرسش برآمده‌ايم كه چگونه عكاسي مي‌تواند به مثابة يك استراتژي اجتماعي در راستاي توانمندسازي كودكان در وضعيت دشوار به كار آيد و بستر بازيابي و بازسازي توانمندي اجتماعي اين كودكان را در كدام زمينه‌ها فراهم مي‌آورد. در انجام اين پژوهش، كه با اتكا بر اجراي پروژه براي جمعي از كودكان مهاجر افغان سازمان يافته است، روش كيفي را برگزيده‌ايم و خواسته‌ايم تا تأثيرات اين مداخله را ارزيابي كنيم و با دسته‌بندي و بازخواني اين تأثيرات، امكاني براي مرور دوبارة مشـق عكاســي بسازيم.

 كليـد‌واژه‌ها
مشق عكاسي، توانمندسازي، كودكان در وضعيت دشوار، مهاجران افغان، توسعة پايدار

 

براي مشـاهده‌ي ادامه‌ي متـن، فايل ‹پي‌دي‌اف› پيوست را دريافت نماييــد.